annons

onsdag 4 januari 2012

Filippinerna - Island Hopping: Balicasag & Virgin island

Filippinerna består av en herrans massa öar.
Vissa är stora, vissa är pyttesmå. I ett tidigare inlägg, "här ska vi bo i Filippinerna"  visade jag en satellitbild på en liten ö som heter Balicasag. Jag hade bestämt mig att åka ut till den ön redan inan vi åkte till Filippinerna.

Hur, var, när?
Det är jättelätt att fixa en båt för en dag med Island Hopping. Om du inte redan blivit förfrågad om en dagstur med båt på stranden så är det bara att söka upp dessa "scouts" själv, de finns överallt på stranden eller annars kan man fråga hotellet. Ni gör upp om priset innan, ger en handpenning och så åker man iväg tidigt morgonen efter. Vi betalade 1500 pesos totalt, och det är alltså mindre än 230 kronor, för 4 personer! Vi hade bestämt att vi skulle gå upp jättetidigt, i ottan, för att se delfiner leka fritt till havs.

Tyvärr fick vi bara se delfinerna plaska iväg på avstånd då vi ändå kom iväg något för sent, närmare bestämt kl 6 istället för klockan 5.. .På morgonen...På semestern...

Vi tog alltså en paketerad rutt men glöm inte att man kan skippa delfinerna i ottan om man inte orkar. Ni bestämmer avgångar, och hur länge man ska vara på varje ö osv..

Efter den lite halvfailade delfinskådningen bestämde vi oss alltså för att åka till det första riktiga stoppet, Balicasag!

Balicasag

Balicasag åker många dykare och snorklare till eftersom det finns fantastiska korallrev runt om ön och även en massa pigga, färggranna fiskar. Jag vågar inte dyka då jag är helt övertygad om att en haj skulle äta upp mig om jag var ute på djupt vatten. Men snorkla gjorde vi! Vi hyrde gummiskor för en liten peng hos det enda resort som fanns på ön, det finns nämligen en del vassa stenar runt ön som inte är att leka med!

Jag såg nemo-fiskar!
Strosa strosa, liten trosa!
Han ser verkligen ut att ha roligt
Vi kom fram till Balicasag runt 7-snåret och solen hade inte gått upp helt än. Vi, trötta som vi var, beslutade att bara vila på ett par solstolar tills det blev lite ljusare och tills vi blev piggare. Vi gick in på resorten som fanns på ön och käkade lite frukost och sen slappade.

"- Att snorkla är roligt i en timme, max!"

Eter att ha snorklat runt i vattnet ett tag beslutade vi oss för att gå runt ön. Det tog ca 20 minuter att gå ett varv runt ön, så liten är den! Och det bästa med det hela var avsaknaden av turister! Det fanns knappt några andra där, och då stannade vi ändå till klockan 13 innan vi ville åka vidare. Så denna lilla plutt till ö hade vi nästan helt för oss själva, underbart!

Det går trögt för affärerna på Balicasag.

Då Balicasag främst är känt för sin dykning så är det väl mest hängivna upptäckare som åker ut hit, även om det bara ligger  ca 40 minuter från Alona Beach med båt. Men efter att ha gått runt halva ön ungefär upptäckte vi att vattnet blev betydligt klarare och mer turkost på baksidan, och stranden mer vit och finkornig! Så vi passade på att ligga och bada ett tag här istället, för att snorkla är kul i en timme, max! Titta på bilderna nedan, så mycket vackrare än kring snorklingområdena!

Om man besöker Panlgao så är det ett måste att åka ut till Balicasag tycker jag. Det finns inte jättemycket att göra men det är befriande att känna sig så långt borta, på en minimal ö och dessutom få vara nästan helt ensamma! När man tröttnar är det bara att åka vidare!

Virgin Island

När vi kände oss klara med Balicasag sa vi åt killen som körde vår båt att vi ville vidare. Nästa stopp på denna rutt var Virgin Island. Denna ö är som en lång, smal strandremsa, mitt i havet, som mynnar ut till en liten rund klump med palmer i mitten. Såg häftigt ut på bild tyckte vi, tänk att ligga raklång på en strand och ha havet både vid fötterna och vid huvudet. Om Balicasag var litet så var detta en minimal ö! det tog väl 5 minuter att gå runt hela plejset! Men vi var inte långvariga på Virgin Island. Det var extremt långgrunt och det gjorde att det 10 centimeter höga vattnet var typ 45 grader varmt! Det svalkade inte det minsta och vattnet var så stillastående så det fanns en massa läskiga saker i! Jag såg något i vattnet som såg ut som en orm men jag stannade inte kvar för att ta reda på om så var fallet!

Kändes lite som i Zelda: the wind waker!

Virgin Island var vackert på håll men vattnet runt om ön hade nog sätt bättre dagar. Det var inte alls så klart som vi hade trott (det var ju så kristallklart på alla andra ställen) och ja, det var trevligare på Balicasag helt enkelt. Där fanns det små byar inne bland träden, på Virgin Island fanns ingeting! Bara någon enstaka öl- och sea urchin-försäljare.

Vi lägger till vid stranden. Se vilken smal strandremsa, sen hav igen! Mitt ute i ingenstans!
brun pojke vs. rosa pojke!
Klart jag måste köpa av öns enda försäljare!

Efter att ha tagit ett snabbt dopp i det pissvarma vattnet sökte vi skydd i skuggan av de väldiga palmerna som fanns på öns "mage". Där satt vi i kanske 10 minuter sen ville vi åka hem! Det tar på krafterna att åka runt och vistas i solen en hel dag!

naturligt solkskydd
Turister alltså. Ta kort på mig när jag ror, vilket kodak-moment..
Virgin Island på håll. Smal strandremsa och en liten rund del med plamer. Öns form påminde om en 6:a. Inte en shot då utan formen på siffran 6...

Tror det får räcka för detta inlägg. Tummen upp för vackra Balicasag, en bruten tumme för Virgin island. Det blir liksom kaka på kaka, Virgin Island tillför inget om man redan varit på balicasag.