annons

måndag 21 november 2011

Här ska vi bo i Filippinerna!

Jag har tidigare skrivit om Bohol och Tagbilaran i Filippinerna, men informationen har varit ganska knapphändig.

Det är inte förrän nu, när det börjar närma sig, som jag börjat ta reda på lite mer om ställena vi ska till i Filippinerna. Mina enda krav på denna resa var; att få flänga runt i Hong Kong, och att få vila ut i Filippinerna. Alltså inga måsten när vi väl landade i paradiset, inga datum då vi ska göra si och så.

För er som undrar så består ju Filippinerna av en massa öar och här nedan har jag tagit en screenshot från google earth på området vi kommer vara inom:


Denna ö-grupp, Bohol, vars största stad heter Tagbilaran City, kommer vi flyga till från huvustaden Manila.

Tagbilaran sett från flygplan. En av broarna som föbinder Panglao med huvudön Bohol. (Bild från Wikipedia)


Huvudön Bohol sitter ihop genom broar med den mindre ön Panglao, där vi ska bo! Närmare bestämt Alona Beach!



Alona Beach, Bild från wikipedia

Alona Beach igen, vackert va?! (Bild från flikr, creative commons)
Vid denna paradisstrand har vi alltså bokat in alla dagar vi kommer vara på Filippinerna. Detta innebär inte att vi inte kommer åka runt, eller spendera nätter på andra öar, men då priserna var så billiga, kan det vara skönt att låta väskorna stå kvar här medan vi är någon annanstans, men ha Alona som utgångspunkt. Som sagt, jag vill inte backpacka på denna semester, bara vara slapp och lazy haha!

Runt Panglao-ön så finns det ju en massa andra småöar som jag garanterat vill åka till! Balicasag är en sådan ö, som inte alls ligger så långt ifrån Panglao:

Balicasag! En plutt till ö som ser ut som en liten pizza! Kolla stranden och vattnet!
Det fina med Balicasag är att hela ön består av grönska, några hus och resten strand och hav!

Andra ställen vi funderar på att åka till är Siquijor och Palawan. Ringer Palawan några klockor?? Det är där man spelat in Robinson flera gånger, jag tror till och med den senaste svenska säsongen är från Palawan. Så gissa om vi kommer ha det skönt?? :D


Siquijor, Bild från Wikipedia




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar