annons

fredag 17 juni 2011

Hong Kong 2010 - Ett kärt återseende!

Efter Singapore blev det alltså dags Hong Kong, staden jag besökte senast år 2006 och blev då helt kär i! Jag var väldigt förväntansfull över mitt andra möte med den vertikala staden!




Från vårt hotellrum, by day

Ah denna ljuvliga vy har jag saknat! By night

Vi bodde på fantastiska panorama by Rhombus som ligger mitt i "Tsim sha tsui". Perfekt läge!
På lilla hart avenue finns alltså detta hotell i perfekt läge och skitbra rum och service! Priserna är helt ok för att vara Hong Kong men för den snåle är det kanske inte helt rätt. Vi valde att bo högt upp men rummen på lägre våningar är billigare.





Här kommer en liten videointroduktion till Hong Kong:





Tsim sha tsui, eller TST som det förkortas, utgör tillsammans med Hong Kong Island innerstaden. Man skulle väl kunna jämföra HK island med Stockholms city och i sånt fall TST med Stockholms södermalm.

 Jag vet, en väldigt dålig jämförelse! Men så man i alla fall kan få sig en liten uppfattning. De fräsigaste och ståtligaste skyskapor som utgör Hong Kong's skyline ligger alltså på Hong Kong Island. Men mitt favoritområde är på andra sidan sundet, på fastlandssidan, som heter Kowloon.

Tsim sha tsui's röriga smågator.
Här på Kowloons nedre spets hittar du en salig blandning av små barer, affärer, restauranger och butiker. På kvällen öppnas hela stadsdelen upp ännu mer och folkmyllret på gatorna gör att jag verkligen älskar detta område!

Samma gator, by day


Lite längre upp på kowloon hittar man shoppingdistriktet Mong kok och elektronikområdet Sham shui po. I Mong kok ligger även Hong Kongs kändaste marknad, Ladies Market. Här på Ladies finns allt möjligt men det är inte bara för kvinnor!

Ladies Market med prylar för alla


Det går alltså fin-fint att promenera längst ner från hamnen, och följa Nathan Road hela vägen upp. Nathan Road är en huvudgata på Kowloon-sidan och går raka vägen genom hela lägre Kowloon, den går inte att missa.



För den late finns även tunnelbana som har stationer längs med hela denna rutt :D



Ett tips är dock att gå parallellt  med Nathan Road, även om man ska följa den. Det finns nämligen massor av jobbiga försäljare och butik-bouncers här. Inget jag störs av jättemycket, världsvan som jag är, men man kan lätt tröttna på tjatet :D. Och så är gatorna runt omkring mycket mysigare att strosa på.

Plotter
Som ni kanske ser så är Hong Kong ett myller av folk, färger, byggnader, och alltså även ett myller av intryck. Det är mycket som händer på samma gång i denna megahäftiga stad. Ibland blir man utmattad av alla intryck, men ALDRIG uttråkad!

Då detta bara var en liten förhandsvisning av vad som Kowloon har att erbjuda så tycker jag att ni följer efter till nästa inlägg (när nu det kommer). Då kommer jag skriva om bl.a. HK island, mina favoritställen att fly till och MATEN!

Stay tuned!








Inga kommentarer:

Skicka en kommentar