annons

tisdag 23 augusti 2011

Bangkok! - Äntligen!

Som vi sett fram emot denna resa!
Staty vid Wat arun


Mästerresan som tog oss till tre så olika men ändå lika fantastiska ställen! 
Först ut var som sagt Bangkok, och jag fullkomligt älskade staden! Jag hade lite fördomar kan jag säga, en ganska så sjaskig stad tänkte jag, men vet man bara vad man ska undvika så gör du bara det.


Staden har så mycket att erbjuda men vi gjorde väl inte allt man som turist ska göra. Värmen var extrem, vilket vi ju visste den skulle vara, men vi tog saker i vårt egna tempo och gjorde det som föll oss in, när det föll oss in.


Let's boogie in da tempuh!

Som nog de flesta vet så är det galet billigt i Thailand. Och om nu Bangkok är dyrare än mindre ställen i Thailand så har jag svårt att föreställa mig hur billigt det skulle vara. Är det gratis då eller?!

I Bangkok kostar allt som gör livet fint att leva nästan ingenting. Du får en kanna Long Island ice tea för ca 400 baht, vilket är ca 85 kr! Och då menar jag bokstavligen en liter Long Island.

Hej?
Får jag sjunga?
Dans & refräng, för liten peng! Onry in Bang-dee-kok!

Att äta kostar inte heller nåt, nästan ALLT ÄR BILLIGT! Självklart varierar prisklasserna beroende på var man är och gör, men generellt så kostar bra saker lite här, punkt!



Här är min kortfilm som jag gjorde på materialet från Bangkok, enjoy!

(slå på 720p!)



Marknader och krams finns det ett överflöd av

Prova helgmarknaden Chatuchak market, men förbered er på en jobbig dag. Det är massor av folk där, och det är trångt, gigantiskt och.. Så härligt! I alla fall jag tycker det, men det är lätt att man blir grinig så stanna för vattenstopp och eventuellt en matbit. 

Jag vid mina marknadsfynd! Det mesta blir till gåvor, knick knacks från Asien går hem i de flesta hus! :D

Om man inte vill äta i gränderna på Chatuchak så finns det en galleria vid ena hörnet av marknaden som har en stor food court. Vi gick dit några gånger under dagen, för att äta men också för att svalka oss i luftkonditioneringen.


Chatuchak eller "JJ market" som det också kallas
I love me some Bangkok!

                                                          

Maten är härlig och utbudet stort!

Mat finns nästan överallt. Vi åt inte på extremlyxiga restauranger nån gång men vi åt allt från sushi i Paragon, ramen i little tokyo, till hotellets egna mat. Det fantastiska är att även om Thai-maten är väldigt god, så är även det Japanska köket stort här och du hittar väldigt bra Japansk mat väldigt lätt! Passa på att prova nånting som du inte brukar, det är oftast gott! 


Fläsk i ostronsås och hela färska vitlöksklyftor!

Fantastisk Ramen och Gyoza i Little Tokyo
Mat i en galleria, why not? Detta kostar inte många kronor, det vill jag lova!

Sevärdheter

Jag tycker hela staden är en sevärdhet. Det mesta är för oss exotiskt och det är kul att se hur livet rullar på vid matmarknaderna eller i China town. Vi kände att det fanns en del måsten i Bangkok men vi såg det vi kände för att se och tog som sagt det flesta dagarna som de kom. Ibland så bestämde vi dagen innan att vi skulle åka och se något eller så men de var mest riktlinjer. 



I China Town


Vi åkte och såg templena vid Wat arun, och dit tar du lättast flodbåten då det tar en evighet med taxi p.g.a. trafiksituationen. Det är jättefint och fridfullt där, så det rekommederar jag. 

(För att se videos från flodbåtresan och mycket mer, scrolla upp till Bangkok-filmen!)


Happy happy couple på flodbåten :D 


Jag, Mattias och Jonte tog oss dock aldrig in till det kungliga palatset, med det gjorde däremot Amihan och hennes Mattias. Så så kunde dagarna se ut. Som sagt, planera inte ut allt i detalj i Bangkok för det är en oerhört häftig stad så låt impulserna styra lite! Och det man känner att man missar kan man alltid åka tillbaka och se.

Jag i Wat Arun
Mycket färger och mycket guld vid Wat Arun.
Khao san road ska ju vara ett känt backpackerställe, närmare bestämt en gata. Inget speciellt med den, men har fått höra att det är på natten man ska vara där. Vi var mest vid Sala Daeng nattetid, men inte på de snuskiga ställena (!!!) som även Sala Daeng är känt för.


Jag på Khao San road.


Några stora, bra gallerior är:

  •  Pantip Plaza, som är en elektronikgalleria. Ligger en bit bort från det mesta andra, men taxi går utmärkt. Taxameter tickar på så långsamt så man tror att de är trasiga. Det är nästintill gratis att åka taxi i Bangkok. 

  • MBK, som är en galleria med allt möjligt i. Fakekläder och souvenirer är väl det jag minns mest. Ligger mitt i stan och nära andra stora gallerior och affärer.

    Jonte vid MBK.

    • Paragon, är en större galleria än MBK och lite flottare. Här hittar du de dyra märkena och en  stor biograf högts upp, samt ett väldigt bra utbud av restauranger och caféer på bottenvåningen. Ligger nära MBK och skytrain stationen Siam.

      Paragon, what else? :D

      De är ju många fler men det är de jag minns på rak arm.



      Vi var galet nöjda efter Bangkok-vistelsen. Jag har svårt att tänka mig att Bangkok lämnar någon besviken. Du hittar faktiskt allt här! Extrem fattigdom (tyvärr) till extrem lyx. Tråkigt att det ska behöva vara så, men Bangkok är en fin stad med otroligt trevliga människor.

      Hej svejs från Juice-baren!
      Bye Bye ( Buy buy!!)



      Det mesta video- och bildmaterialet från Bangkok hittar du i videon jag postade längre upp i inlägget, därav det snåla fotoutbudet i detta inlägg. ;D

      Vi ses på Bali! 
      / Alex



      Inga kommentarer:

      Skicka en kommentar