annons

söndag 23 oktober 2011

Vaccinationer inför Asienresor

Nu börjar det dra ihop sig till nästa Asienresa! Om bara 5 veckor bär det av till Hong Kong och därefter Filippinerna, närmare bestämt Bohol och Panglao!

Vilka Vaccin är nödvändiga?


Inför varje resa vi gör så går vi in på ett vaccinationscenter och kollar om vi behöver uppdatera oss eller ta något nytt vaccin. Jag kör hellre "safe than sorry" när det gäller den biten.

Mitt "lilla gula" där alla vaccin jag tar skrivs upp.

Twinrix

Detta vaccin mot Hepatit A och B ska tas 1 gång före resan (minst fyra veckor innan), den andra sprutan ska man ta en månad efter den första sprutan. Vill man ha ett komplett skydd mot hepatit A och B ska man ta en tredje spruta, ett halvår efter den första. Då har man ett skydd som håller i minst 10 år.

Obs! Glöm inte att ta den tredje sprutan! Om du gör det måste du göra om proceduren med spruta 1 och 2 inför nästa resa!

Dukoral


Detta dricksvaccin mot Kolera ska tas minst en vecka innan avresa. Kolera kan drabba alla och detta vaccin skapar ett bra immunförsvar i tarmarna.

Om det är första gången du tar dukoral ska du ta 2 doser, den andra dosen tar du 6 veckor efter den första!

Detta vaccin håller i två år, efter två år behöver du bara fylla på med en dos för att upprätthålla skyddet.

Dessa vaccin är måsten inför alla resor enligt mig, resterande vaccin beror självklart på vilken ort och land man ska besöka!

Gå in på vaccinationsguiden inför er resa för att se exakt vad ni behöver!


Ta med det lilla gula häftet på er resa! Vissa resmål kräver att man kan bevisa att man tagit ett visst vaccin, t.ex. mot Malaria


Då jag reser en hel del känns det som jag har garderat mig mot det mesta. Alla vaccin jag tar stämplas och skrivs in i mitt gula häfte. Detta häfte ska alla få för att lätt hålla koll på när och vilka vaccin man tagit. Vissa mottagningar är lite slarvigare än andra, får ni inget häfte, be om det!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar