annons

torsdag 25 augusti 2011

Flygrädslan! vad gör man åt den?

Jag är verkligen dödsrädd för att flyga, ibland! Det är så att min flygrädsla kommer fram när jag inte flugit på några månader eller längre. Då har jag sån dödsångest att jag med säkerhet VET att vi kommer att störta! Jag känner det i hela kroppen.

Men väl efter den första eller andra flygningen på en resa så brukar den rädslan avta. Oftast när vi reser så vill vi ju uppleva så mycket på en och samma semester så det kan ju röra sig om ca 10 start och landningar (ibland mer) innan vi är hemma i Sverige igen.


Worry no more, the solution is here!



Så tidigare så har jag bara fått leva med detta, det går ju ändå över, efter ett antal långa skräckfyllda timmar.
Jag har fått tipset att dricka några glas vin eller en drink innan, eller under resan, men jag gillar inte att känna mig alkoholpåverkad på flygningar. Känner mig ofräsch och tung... :D


Men min lösning heter Postafen! Postafen är ett läkemedel som egentligen används mot åksjuka och illamående. Men den har även en lugnande effekt och en av biverkningarna är just dåsighet.
Men till skillnad från alkohol så vaknar du inte upp tung i huvudet efter!

lugnet i tablettform

Jag tycker denna lilla tablett fungerar klockrent mot flygrädsla! Den tar liksom bort ångesten på ett skönt sätt och du har väldigt lätt för att somna (jag har annars svårt att sova längre stunder på flygplan). Det som också är ett plus är att den är receptfri!


Så jag flyger aldrig nuförtiden utan att ta min postafen innan. Det finns ju starkare mediciner att få mot flygrädsla och ångest men jag tycker den fungerar så bra så varför skaffa det?

Det kan mycket väl vara så att jag vill tro att den ska lösa alla bekymmer, och då så gör den det (sk placeboeffekt). Vad det än är, så fungerar den för mig. Prova på nästa resa och säg vad ni tycker!


1 kommentar:

  1. Tja!

    Hur många tar du och kan man ta dom 1 -2 timmar innan? Funkar det vore det grymt! har sån flygångest ibland... ska resa på sön och är verkligen nervös!

    SvaraRadera